keresés

2017. december 12., kedd

A fényképezés és a fotómegosztás

Manapság a fotómegosztás már a mindennapi életünk részévé vált. Egyre több applikáció és közösségi fotómegosztó oldal jön létre és frissül szinte folyamatosan. A leghíresebbek talán ezek közül a Facebook, Instagram, Snapchat, és a Pinterest. Az elmúlt hónapokban folyamatosan figyelemmel kísértem ezeknek az oldalaknak a friss infromációit az interneten. Ezekból az információkból én is nagyon sok új dolgot ismertem meg.

Pinterest 
A Pinterest egy közösségi fotómegosztó oldal, amiben a felhasználók a saját maguk által felállított rendszer szerint a weben fellelt vagy épp a saját fotókat gyűjteményekbe rendezzék. A webes felületen egyszerűen kategorizálható, megosztható bármilyen kép, amit érdekesnek találunk. 
A Pinterest fejlesztése még 2009-ben kezdődött, az első felhasználók pedig 2010-ben csatlakozhattak. Kilenc hónap alatt 10 ezer ember regisztrált. 2011 augusztusában a Time magazin az ötven legjobb weboldal közé választotta, decemberre pedig már a 10 legnépesebb közösségi oldal közt tartották számon. A Pinterest a női felhasználók körében a legnépszerűbb. A Pin-nek témái legtöbbször a divat, a művészet és a design. A felülete könnyen átlátható, egymás mellé rendezett képeket látunk és a saját profilodat is szerkesztheted. A Pinterest már mobil applikáción is elérhető.


Miért jó a Pinterest? 
  • Kreatív ötleteket gyűjthetsz: elolvasandó cikkeket, elkészítendő recepteket, megvásárolandó ajándékok. 
  • Megtervezheted a projektjeidet: kert átrendezés, otthoni átalakítás. 
  • Új hobbikat találhatsz: a képregényektől a kempingezésig, fafaragás, virágkötészet. 
  • Inspirációkat meríthetsz az utazásodhoz: ötletek a túrázástól a családi kirándulásig stb.


Hogyan keress a Pinteresten? 
Keresés kategórián belül: Jobb felső sarokban van a három vízszintes vonal, ott lehet megtalálni a kategóriákat. A "Saját képfolyam" a saját főoldalad, ahol csak az látszik, akit bekövettél. A Népszerű a népszerű pineket tartalmazza. Az Összes kategóriában szó szerint minden van, a legújabbak. Utána jönnek a kategóriák: Ajándékok, videók, autók....stb. 

Keresés kulcsszóra: A Keresés mezőbe be lehet írni címszavakat is, amelyekre keresni szeretnél. Legyen rövid és tömör és szerencsésebb angolul írni.

Keresés kapcsolódó képekre, táblákra: Ha megtetszik egy kép, akkor rákattinthatsz, és még több infót megtudhatsz róla. Megnézheted, honnan pinelték, el lehet menteni magamnak, lehet hozzá kommentelni és a kép alatt kihozza a kapcsolódó pineket.


Snapchat 

A Snapchat egy fotó alapú üzenet küldő alkalmazás, de videókat, rajzokat és szöveges üzeneteket is könnyen továbbíthatunk egymásnak. Ezen fotók és videók összességét illetik a "Snaps" szóval; innen ered a program neve. Ismerősöket kell keresni és utána tudnak egymásnak küldeni. Azonban ezeket a fotókat, videókat csak bizonyos másodpercig lehet látni. A fejlesztés nem állt meg, hiszen 2013 júniusában a Snapchat elkészítette a 13 év alatti gyerekeknek szánt verziót, melynek a Snapkidz nevet adta. A kettő között az a különbség, hogy a Snapkidz-ben készült tartalmakat nem lehet elküldeni.
A Snapchat az egyik leghíresebb fotómegosztó alkalmazás, folyamatosan jönnek ki az új funkcióik. Az legújabb ilyen funkció a bitmoji. A felhasználó képmására szabható, képregényszerű Bitmoji avatarok frissítéssel már 3D-s, mozgó figurákként helyezhetők a kamera képére. Az animált avatar (actionmoji) egy újabb kiterjesztett valóság (AR) funkció, gyakorlatilag egy mozgó matrica, ami különféle tevékenységeket végezhet: gördeszkázik, kávét iszik, vagy csak földhöz veri magát (breakel!). Miután az animált szűrővel díszített felvételt elkészítettük, azt elküldhetjük egy barátnak privát üzenetben, vagy közzé tehetjük sztoriként is.

"A Snapchat új Snap Maps nevű funkciója bárkiből privátdetektívet varázsol."

Ennek az újításnak köszönhetően lehetőségünk nyílik, hogy snapchates ismerőseinket "követhessük", láthatjuk a tartozkodási helyüket az appon belül. Természetesen át lehet állni Ghost Mode-ba, hogy ne mindig lássuk ki hol van.



A megállapodás
A szociális média egyik platformja a Snapchat most bemutatja a Pjongcsangi téli olimpiára vonatkozó tartalmakat, miután megállapodást kötött egymással a Discovery Communications vagyis az Eurosport és a Snapchat, ez a megegyezés segítséget nyújthat ahhoz, hogy a játékok elérjék a fiatalabbakat is.
Ezáltal a Snapchat felhasználói egyedi és eredeti videótartalmakat láthatnak majd a sportcsatorna jóvoltából. Ez a stratégiai, hirdetési és tartalmi megállapodás a 2018-as Pjongcsangi téli olimpiához kapcsolódik, és így a Snapchat felhasználói az alkalmazás Discover platformján különböző típusú tartalmak formájában egész Európában figyelhetik majd az olimpia legizgalmasabb pillanatait. A Snapchat és a Disovery Communications idén már együttműködött az Egyesült Államokban. Ennek során a Snapchat Discover platformjára dedikált, mobilra készített műsort hoztak létre. Az együttműködés első eredménye, a Shark Week on Snapchat júliusban indult. A műsort egy hét alatt 17 millióan nézték meg Snapchaten.
A Discovery és az Eurosport a hirdetőknek is lehetőséget nyújt, hogy az olimpia történetmesélő erejével érjék el a fiatalabb és elkötelezettebb rajongókat az összes képernyőn.
Ennek a partnerségnek az is a része lesz, hogy az Our Stories és a Publisher Stories történetei, amelyeket a sportcsatorna válogat össze kapcsolódóan a Téli olimpiai játékokhoz.
Ez az első alkalom, hogy a Snap európai szintű, többnyelvű megállapodást kötött. Ez a többi márka számára is egyedi lehetőséget teremt arra, hogy friss, mobilra készült tartalmakkal érjék el a fiatalabb generációt az olimpia alatt. Például lesznek a színfalak mögött készült felvételek olyan sportágakban, mint a snowboard, a lesiklás, és a jégkorong, illetve a rajongók számára fontos sportolók tartalmai. Ez egy nagyszerű lehetőség arra, a sportokat és a téli olimpiát is népszerűsítsék.

„A Snapchatet naponta mintegy 57 millióan használják. Az aktív felhasználók naponta húsz alkalommal nézik meg, és kameráikkal mintegy 3 milliárd snapet posztolnak. Egy snapchat felhasználó naponta mintegy 30 percet tölt el az alkalmazással.”


Miről árulkodnak a képeink?
Nem újkeletű feltételezés, amely azt állítja, hogy az Instagram, a Facebook vagy épp a Twitter-profilunk alapján valóban meg lehet állapítani, hogy megfelelő-e a mentális állapotunk. A közösségi oldalra feltöltött képeink alapján jóval több információt tudnak meg rólunk mint gondolnánk, ez alól az egészségi állapotunk sem kivétel.
Érdekes megállapítást írtak a tudósok az Instagramról egy cikkben. Egy különleges algoritmus beállításával a platformra feltöltött képekből akár 70 %-os pontossággal meg tudják állapítani, hogy a felhasználó például szenved-e depresszióban vagy sem.
Ezt egy kísérlet is alátámasztja, amit a Vermont Egyetem és a Harvard Egyetem munkatársai végeztek 166 önkéntes résztvevő segítségével. 44 ezer Instagramra posztolt képet elemeztek. A kutatásban az volt igazán érdekes, hogy a vizsgált személyek közül 71 főnél korábban depressziót állapítottak meg.

Az EPJ Data Science nevű szaklap egyik tanulmányában például szerepel, hogy a mentálisan egészséges felhasználók körében a Valencia a legnépszerűbb Instagram-filter, ami nem véletlen, mert ez a szűrő rengeteg melegséget és barátságos fényt, illetve színes és barátságos tónust kölcsönöz a képeknek. Akik viszont depresszióban szenvednek, jellemzően alig tettek szűrőt a képeikre, vagy ha használtak is filtereket, többnyire a képeket fekete-fehérré változtató Inkwell került rájuk.
Valencia filter

Inkwell filter

Véleményem szerint is a közösségi oldalakon posztolt képek nagyon sok mindent elárulhatnak az emberek lelki állapotáról. Ezek az árulkodó jelek lehetnek például a képek beállításai, az hogy fekete fehér vagy színes képet posztolunk, egész alakos vagy profil, egyéni vagy csoportkép kerül feltöltésre. Szerintem a pszichológusok ilyen jelekből sok mindenre tudnak következtetni.

A fotómegosztásnak több féle hatása is lehet. Pozitív és negatív is. Előnye például, hogy jobban nyomon tudjuk követni ismerőseink pillanatnyi tevékenyégeit, milyen helyeken járnak. Így nem csak szóban mesélheti el, hanem rögtön részesei is lehetünk a velük történet eseményeknek. Az emberek érzelmei is jobban befolyásolhatók egy kép segítségével, mintha leírnánk őket. Azonban lehetnek hátrányai is. A megosztott képeket bárki felhasználhatja és visszaélhet vele, teljesen más közegbe helyezheti, mint amilyen az eredeti volt. Akár a tartózkodási helyünket is tudatlanul felfedhetjük, amivel bűnözök célpontjává is válhatunk. 
A fotómegosztás felvethet olyan problémákat is ami a személyiség jogok megsértéséhez vezethet. A személyiségi jogok körébe tartozó egyik alapvető jogosultság a személy képmásához fűződő joga. A képmás elkészítéséhez az érintett személy hozzájárulása szükséges. A hozzájárulás megadható szóban vagy írásban, de akár ráutaló magatartással is. Ráutaló magatartás például, ha valaki a fényképen pózol. Nem szükséges az érintett személy hozzájárulása a fényképfelvételhez és felhasználásához nyilvános közéleti szereplés (sportesemény, koncert) esetén. Ezeket az információkat figyelembe véve, érdemes odafigyelni a fényképek interneten történő megosztásánál.


Források

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése