keresés

2016. december 11., vasárnap

Szerzői jog a közösségi médiában

Körülbelül 75 millióra tehető ma a Twitter felhasználók száma. Ezek a felhasználók legtöbbször saját gondolatokat, tartalmat tesznek közzé, de akadnak olyanok is, akik szerzői jogi problémákba ütköző bejegyzést osztanak meg. Talán valószínűtlennek tűnik, hogy egy Twitter bejegyzés (azaz "tweet") le legyen védve, mégis sor kerülhet rá, bár ez nagyban függ a bejegyzés tartalmának eredetiségétől. Például elképzelhető, hogy valaki egy családtagjától származó idézeteket oszt meg, és ebből később könyvet ír, vagy akár filmet forgat. Ekkor már számít, ki volt a szerzője a bejegyzéseknek, azaz védelemre szorul. Vannak azonban egyszerű tweet-ek is, általában szimpla megállapítások, vélemények bizonyos dolgokról - ebben az esetben értelemszerűen nincs szükség a tartalom megvédésére.

Egy másik megközelítésből viszont a felhasználók is felelősek azért a tartalomért, amit megosztanak. Ha megfordítjuk a dolgot, és valaki szerzői jogi védelemmel ellátott dolgot publikál, az megsérti (elméletben) a weboldal szabályzatát, miszerint csakis saját tartalmat szabad a felhasználónak megosztani, és felelősséggel tartozik érte. Sokan viszont nincsenek tisztában a szabályokkal, vagy egyszerűen nem foglalkoznak vele, mert a legtöbb esetben úgymond semmi nem történik a megszegése esetén.
tartalmat osztanak meg, de közülük igen kevesen vannak tisztában a szerzői jogokkal.

A Pinterest nevű weboldal is egyre közkedveltebbé válik a több mint 10 millió használójával. Itt az Instagramhoz hasonlóan képeket lehet megosztani, de általában nem szelfiket és saját fényképeket tesznek közzé az emberek, hanem például recepteket, idézeteket vagy filmekről, sztárokról, mások által készített képeket és videókat. Ezeket egymástól is átvehetik ("repin"), és itt kerül képbe a szerzői jogok megsértése, mivel általában a forrást már nem tüntetik fel, főleg ha már a sokadik ember osztja meg, akihez valószínűleg el sem jut, honnan is származott az eredeti tartalom.

példa a Pinterest kezdőlapjáról

Ezek alapján a közösségi weboldalak felelősséget kellene, hogy vállaljanak a felhasználóik által megosztott tartalmakra, és nekik kéne valahogy szabályozniuk, vagy szigorítani a meglévő szabályokat az eredeti szerzők védelmében. Ennek viszont talán nem mindenki örülne, hiszen ha valakinek a szellemi vagy fizikai terméke megjelenik a közösségi médiában, az már-már ingyen reklámnak minősül - ebben az esetben kifejezetten örülnek a megosztásnak és terjesztésnek. Mindenesetre a felhasználóknak meg kell érteniük, hogy felelősséggel tartoznak a megosztott tartalmak iránt, és tisztában kell lenniük a megosztások következményeivel - legyen akár jó vagy rossz.


forráscikk: Copyright Issues for Social Media by Renee Hykel Cuddy, Esq., June 2013



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése