keresés

2016. október 2., vasárnap

Reklám és a Z-generáció: hogyan tovább?

A webről jövő impulzusok nagy részét a különböző oldalakon megjelenő reklámok teszik ki. Ezek legtöbbször vásárlásra, olykor egy másik honlap 'lájkolására' vagy megtekintésére ösztönöznek.
(Ki nem vette már észre magán azt, hogy csak egyvalamit keresett a neten de már egész másol jár a kiinduláshoz képest.) Hogyan is viszonyul a reklámhoz a mai 18-25 éves korosztály? Ebbe nyerünk betekintést a következőkben.

A Z-generáció jelenléte a közösségi médiában

Sok helyen olvashatunk a Z-generáció viselkedési formáiról, arról, hogy hogyan használják a közösségi hálókat és arról, hogy ez mekkora szakadékot okoz a különböző korosztályok között. Egy ausztrál kutatás alapján a legfőbb különbség forrásaként az a tényt kell tekintenünk, hogy ez az a generáció ami már 'beleszületett' a modernitás, a technológia korába, így el is várják annak folyamatos jelenlétét.
Ebből az eszközfűggőségből adódik az a tény, hogy a kommunikáció átalakult személyesből nyilvánossá. Ez a nyilvánosság-szükséglet azonban sok hátrányt is magával hoz: minden felett áll a megosztás (tehát ha valamit nem osztasz meg meg sem történt)*; a folyamatos jelenlét érzet (FOMO- fear of missing out) és hogy egyre kisebb hatással van a fiatalokra a reklám.
És  itt következett be a törés a Z-, és az idősebb generáció között.

Fogyasztói magatartás

Az idősebb korosztály számára még mindig vonzó az a fajta marketing, ahol az eladni kívánt termék pozitív tulajdonságait sorolják fel, kiemelve annak külsejét, optimális méretét (teleshop reklámok, hatásvadász kampány). A z-generáció tagjai azonban elutasítóak a reklámokkal szemben. 
Don Tapscott szerint ennek a generációnak mások lettek a fogyasztói igényei1) a generáció választási lehetőségeket akar, 2) testre szabhatóságra vágyik, 3) időnként meg akarja magát gondolni 4) vásárlás előtt kipróbálja a terméket, 5) számukra a technika célszerűsége számít. Tehát a legfontosabb elemek a kipróbálhatóság, a célszerűség és a meggondolhatóság lettek.
Ezekkel a változásokkal viszont a kereskedőknek is meg kell birkózniuk, hiszen ezt a generációt már nehéz lesz szóban meggyőzni a termék megvásárlásáról, inkább éreztetni kell vele a termék szükségességét és célszerűségét.


Médiahasználat

Ezek a különbségek a klasszikus média használatában (értsd: televízió) is meglátszanak. Manapság már egyre kevésbé néznek a fiatalok tv-t, inkább az internetet tekintik elsődleges (gyakran kizárólagos) hírforrásnak, annak gyorsasága és viszonylagos reklámmentessége miatt. Ennek ellentéteként viszont az egyre idősebb korosztály előnyben részesíti mind a reklámokat mind a klasszikus médiát.

Reklám és a Z-generáció: hogyan tovább? 

A fenti összefüggésekből láthatjuk, hogy az új(abb) generációknak nem csak a viselkedési formái, igényei különböznek teljes mértékben az eddigi mintáktól hanem a fogyasztói magatartásuk is, ezzel nem kis fejtörést okozva a marketing és a reklám világában. másfajta módszereket kell kitalálniuk az első ( majd a következő alfa-generáció) globális nemzedék 'megvásárlásához'.


Források
Képek forrása kép1; kép2.

Felhasznált cikkek
Távozóban a Facebookról a Z-generáció (digitalhungary.hu, Lévai Richárd, 2014.01.20.)
Isten veled intelligens mosópor (marketintelligence, Bernschütz Mária, Demeter Fanni, 2015.02.05.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése