keresés

2016. október 2., vasárnap

A szórakoztatóipar jövője a virtuális valóság

Többek között a Microsoft, a Facebook, a Google és a Sony óriáscégek is azon dolgoznak, hogy a virtuális valóság minél népszerűbbé váljon, és egyre több háztartásban megtalálható legyen egy eszköz, mellyel kiléphetünk a mi valóságunkból, és egy másik világ vendégei lehessünk egy időre - például egy  játék keretében. Ezen segíthet a feltörekvő WebVR is, melyhez nem kell sok illesztőprogramot, alkalmazást telepíteni, egy böngésző már elegendő lehet.

A VR még mindig nem divat

Hiába a különböző bejelentések, hogy 2016 a virtuális valóság éve, még mindig nincs igazán áttörő siker ezen a területen. A VR tartalmak előállítása eleve nem olcsó mulatság - egy VR film percenként minimum 600 dollárba kerül, egy VR kamera legalább 60 ezer dolláros költséggel jár. Ehhez jön még a hardver kérdése, hiszen a hagyományos megjelenítéshez képest egy VR-ban kapott látvány hétszer nagyobb erőforrásigényt támaszt a számítógéppel szemben, így tovább növelve a ráfordítás szükséges mennyiségét. Ugyanis felhasználását tekintve hasznos a rehabilitáció terén, sebészek képzésénél, de szélesebb körű használata is elképzelhető lenne - gondolhatunk itt a VR játékokra. 

A legkeresettebb VR játék napjainkban

Az első VR játék, amely elérte az egymillió dolláros bevételt egy hónap alatt, és sikerült a Steam bestsellerlistájának elejére kerülnie, az nem más, mint a HTC Vive eszközzel játszható Raw Data. A fejlesztő cég továbbá azt állította, hogy a Vive-birtokosok legalább 20 %-a megvásárolta ezt a 40 dollárért kapható first-person shootert (amit nem lehet szó nélkül hagyni, mert ugyanerre a platformra kapható korábbi sikeres játék - a Valve The Lab-je - ingyenes). Az alábbi videóban egy ismert magyar Youtube csatorna, a TheVR ki is próbálta ezt a játékot:

A WebVR megoldásként szolgálhat?

A virtuális valóság szemüvegek használata nem egyszerű jelenleg, hiszen igényelnek meghajtóprogramokat, kompatibilis alkalmazások feltelepítését, és eleve a számítógéphez csak körülményes módon csatlakoztathatóak. Ez a folyamat sok embert elrettenthet, hiszen hosszadalmas mindent pontosan beállítani, amelyhez még egy minimális hozzáértés is szükségeltetik. Azonban a WebVR egy böngészőben futtatható program, melynek alapja a Javascript. Ebben az esetben elég a VR szemüveg felvétele, az egyéb beállítások tortúrájától megmenti a felhasználót. A Mozilla már 2014 júliusa óta támogatja ezt a technikát, mellyel a böngészőn belül 3D-s grafikák hardveres gyorsítása válik lehetővé. Azonban még fejlesztésre szorul ez a technológia, 3D-s játékokat pillanatnyilag még nem lehet létrehozni. A probléma továbbá az, hogy a nagy cégek nem egy szabványt követnek, hanem egy saját megoldást alkotnak, így megnehezítve mindenki dolgát.

Forrás:
- Beléptem a Mátrix 0.1-be, Hanula Zsolt (2016.01.08.) 
- How WebVR will make virtual reality massively available, Amir-Esmaeil Bozorgzadeh és Mohamed Hamdy (2016. 09. 17.) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése