keresés

2015. december 7., hétfő

Streaming háború: amit megtanultunk

A zeneiparban eddig kérdés nélkül a Spotify vitte a pálmát, de, mint azt előző cikkemben is írtam, ez változni látszik. A háború immár nem a zeneipar és a streaming média között játszódik, sokkal inkább maguk a szolgáltatók között. Rengeteg elemzés került ki az elmúlt pár hónapban, ami bemutatja milyen mértékben is változtatta meg a zeneipart, teljesen új helyzetbe hozva azt. Egy, a szöveg mellett látható kép, részletesen elemzi az eladásokat, hol, mennyit, mennyiért, hogyan, és mindebből mennyit látott az előadó maga, a különbségek szembetűnőek. 

Mindez hogyan is hat ránk, és mi az amit már biztosan tudunk és mi az amire a jövőben számíthatunk? A fastcompany még szeptemberi cikkében 5 pontban határozta meg mindazt, amit megtanulhattunk.

1. "A streaming nyert"
A bal oldali kép első ábráján látható, hogy egy év alatt mennyit nőtt az egész világon a streamelés - csak zene terén. A második ábra azt mutatja, hogy 4 év alatt mekkorára duzzadt azok tábora, akik fizetnek a szolgáltatásokért - ez a szám még mindig nagyon kevés, de rohamosan nő. A harmadik, utolsó ábra összeveti a letöltött zenék, CD eladások és a streaming mennyiségét. Ugyan az illegális letöltés mai napig vezeti a sort, nyilvánvaló, hogy nem a CD-vásárlás-fellendülése okozta csökkenését. 

Ugyan itthon is elérhetők a legnagyobb szolgáltatók (úgy néz ki a Youtube Music is elér hozzánk jövőre), eddig nem túl nagy rájuk a kereslet, de számítani lehet a változásra, hiszen például a last.fm-nek is volt itthon létjogosultsága.

2. "A reklámokkal tűzdelt streaming utálatos, de hasznos"
A streamelés fellendülését elsősorban a Spotify ingyenessége okozta, melynek lényege, hogy még több előfizetőt toborozzon. Ezt sokan - a mai napig - támadják, de felmérések szerint működik, nagyjából 25%-al nőtt a fizetők aránya. Nagy ugrást jelenthet az Apple Music és a Youtube Music elindulása is - előbbi inkább a már amúgy is Apple termékeket használók körében. A Youtube Music hatása talán itthon kevésbé érzékelhető, de más, európai országokban (pl, Németországban, Olaszországban) sokkal szigorúbbak a szerzői joggal kapcsolatban, így több tartalom (még) nem elérhető. 

3-4. "Taylor Swift nem tudja megváltoztatni az üzletet egyedül.... ahogyan Jay Z sem"
Legelső cikkemben írtam azokról, akik nem találhatók meg Spotify-on, ezek közül Taylor Swift azért vonta ki albumát az alkalmazásból, mert ellenezte az ingyenességét, most csatlakozott a sorba Adele is, aki az új albumát nem engedélyezte. Jay Z elindította a Tidalt, ami az úgynevezett "freemium" elleni küzdelem főhírnöke, csak és kizárólag fizetősen elérhető, de nem csak ezért nem túl népszerű. Kétféle előfizetés lehetséges, ezek közül az egyik ugyanannyiért, mint a Spotify vagy Deezer esetében, csak sokkal szerényebb előadó listával. A másik, drágább előfizetés a minőségre hajt, a számokat jobb formátumban, jobb hangzással lesznek elérhetőek, de még ezzel sem tudta megfogni előfizetőit.
5. "Az Apple-nek vannak előnyei - de ez nem azt jelenti, hogy nyerni is fog"
A Spotify-nak nagy előnye van, a már kiforrott rendszerével és használóival, de várható, hogy az Apple (ahogyan a Google is) gyorsan behozza a lemaradást, a már meglévő felhasználókörével, akik fizetnének is a reklám mentességért, amihez már hozzászoktak. Abban sem különböznek, hogy eddig egyik streaming szolgáltató sem termelt profitot - most mindenhol a terjeszkedés és a növekedés az elsődleges cél. A "háború" győztesét valószínűleg a következő generációk fogják megnevezni, akik nem nőttek fel egy egész zenei kollekcióval, amit ők birtokolnak, ha a Spotify-hoz elég felhasználó csoportosul, kifizetődik a "freemium" szolgáltatása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése