keresés

2015. május 13., szerda

A longtail effektus

Kovács Dávid

"A hosszú farok közgazdaságtani fogalom, mely az internetes kereskedelem árubőségét írja le: a hagyományos áruházak kevés fajtájú, de nagy mennyiségben árusítható tömeg- vagy sikertermékével ellentétben azoknak a kis mennyiségben eladható, de nagyon nagy sokféleségben rendelkezésre álló termékeknek a gyűjtőfogalma, melyeknek a hagyományos kereskedelem korszakában nem volt esélyük a piacra jutásra (nem tudták velük elérni a gazdaságos tömegtermelést), korszerű információtechnológiai megoldásokkal (például a digitalizálható termékeknél: könyveknél, filmeknél, zenéknél a digitalizált formában történő tárolás majd igény szerint történő letöltés vagy kinyomtatás) viszont megtalálják kis számú, szétszórtan elhelyezkedő fogyasztójukat, akár a világ túloldalán is. A fogalmat először Chris Anderson, a Wired magazine főszerkesztője használta, 2004 októberében."

"A kultúrát egy fej+farok görbével írja le, melyben a függőleges tengely mutatja a népszerűséget a forgalommal mérve, a vízszintes tengely pedig a termékeket jelenti népszerűség szerinti csökkenő sorrendben. A „fej részben” a legnépszerűbb előadók, szerzők, lapok, műsorok helyezkednek el. Ám a fej igen kicsi, a görbe meredek, szinte függőleges. Ezzel szemben a farok részbe az egyre csökkenő népszerűségű termékek kerülnek. A gazdasági változások eredményezték azt, hogy manapság csak a slágertermékek a kelendők. Azonban nem lehet mindenből sláger, és sokszor nem is lehet előre tudni, miből lesz sláger, mindig van egy kis farok rész is, amit a menedzserkezek igyekeznek „visszavágni”. Ennek eredménye a magasan tartott fej, rövid, lenyisszantott farok, illetve a slágerekre épülő tömegkultúra: •néhány film, amit mindenki megnéz, •néhány tévéműsor, amelyeket másnap minden hivatalban kitárgyalnak, •néhány dal, amit mindenki kívülről fúj.

A mai világra is jellemző már a kultúra szabadsága és az elképesztő technikai fejlődés. Ez teszi lehetővé azt, hogy bárki alkosson: blogot, zenét, könyvet írjon, fotózzon, filmet készítsen stb. Természetesen, az ekkora mennyiségű termék között nem kevés szemét akad. Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy így ezáltal a sokszínűség által minden réteg igénye kielégül, s bárki találhat kedvére való terméket, nincs megkötés.

A szabadság eredményét a grafikonon is tudjuk ábrázolni: a farok benépesül, meghosszabbodik, megvastagszik. Az eddigi "slágeralapú" piacok fej utáni része sok kis réspiacra bomlik. Olyan dalokkal, könyvekkel, műsorokkal is érdemes foglalkozni, amelyeknek csak pár vevője van. Ez a meghosszabbodott, megvastagodott, számtalan kis önálló, „mini slágerlistával” büszkélkedő, sajátos ízlésű vevőket és eladókat tömörítő részpiacokból álló részleg a "long tail".

Az elektronikus kereskedelem is mindennapossá vált. A cégek elérhetőségüket, termékeiket és szolgáltatásaikat, a cégre vonatkozó fontosabb információkat is meghirdetik a weben, a megrendeléseket azon keresztül fogadják, illetve az üzleti szolgáltatásaik közé beépült a webáruház létrehozása, a katalóguskészítés és a webmesterség is."

A hosszú farok létrejöttéhez három dolog megléte szükséges: új alkotók, új piacok, új ízlésformálók.

2013.05.30. – Egy teáskanna, mely sziluettje hasonlít Hitlerre, miután bejárta a redditet, igen gyorsan elfogyott a JC Penney boltjaiból.
A longtail az internetes kereskedelemben, ismert oldalak

"Az Amazon.com internetes könyváruházként indult, de árukínálatát később bővítette: DVD-ket, zenei CD-ket, számítógépes programokat, komputer- és videojátékokat, elektromos berendezéseket, ruházati cikkeket, bútorokat, ételt és még sok mást forgalmaz. Létezik weboldala Kanadában, az Egyesült Királyságban, Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Kínában, Japánban, és a világ minden tájára szállít termékeket. Az amazon kezdetben könyvekkel, majd szórakoztató termékékkel foglalkozott, majd teljes mértékben kiszélesítette árukészletét."

2011.08.23. – „2011 júniusában az Amazon volt a legnagyobb online bolt – állítja a comScore piackutató jelentése, ami a leglátogatottabb online kiskereskedelmi, illetve aukciós oldalak globális népszerűségét vizsgálta a cég Media Metrix szolgáltatása segítségével.”

2013.10.25. – „Nőtt az amerikai Amazon internetes kereskedelmi cég bevétele a harmadik negyedévben, de a vállalat még mindig veszteséges volt. Elsősorban azért nem sikerült nyereséget termelnie, mert sokat költött marketingre, a technológiai fejlesztésekre és egyéb beruházásokra. Az Amazon több új terméket bevezetett a tabletek és e-könyv-olvasók piacán, növelte a logisztikai központjainak a számát, és egyes helyeken robotokat is telepített, hogy automatizálja a működési folyamatokat. Ezek miatt a negyedévben 24 százalékkal ugrottak meg a működési kiadások.”

"Az iTunes zenei áruház, ahol az utalással történő fizetés után letölthető lesz a (például) zeneszám, amit éppen kiválasztottunk. Ezek mellett rádiót is lehet hallgatni, de ami talán a legfontosabb (és egyben a legjellemzőbb minden online áruházra) saját profillal rendelkezik a vásárló, így könnyítik meg a kereskedelem folyamatát."
Hogy hasznosítják a longtailt?

A kollaboratív filterek mintákat keresnek a vásárlásokban/termékmegtekintésekben, és ezeket az összefüggéseket felhasználva, a vásárló korábbi vételeit analizálva ajánlanak olyan dolgokat, melyek érdekelhetik őt, és amik valószínűleg lejjebb vannak a farokban. Az ismert termék elvezet a kevésbé ismerthez. Az Amazonon ez pl. a „Akik ezt megvették, ezt is megvették…” szöveggel jelenik meg.

2015.04.09. – Több hamis 4-és 5-csillagos értékelést árusító weboldallal szemben nyert pert az Amazon.
Nem mindenhol működik

Az internet tartalomgazdasága ugyanúgy hat a fogyasztóra, mint egy jól megpakolt polc egy áruházban. Bár az internet-felhasználók elvileg mindenhez hozzáférhetnek, de valójában korántsem tudnak, és ami talán még fontosabb, nem is akarnak hozzáférni mindenhez. Ezt megfelelő szűréssel emészthetőbbé lehet ugyan tenni, de a szándékon nem változtat, ha nincs meg.

Továbbá sok helyen olvasható vélemény, hogy a farokban rejlő lehetőségek korlátozottak. Akkor éri meg igazán a farokban lenni, ha a fejből felvásárolják a kis cégeket, máskülönben nem történik semmi, hacsak a farok nem falja fel magát, ami nem valószínű.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése