keresés

2013. október 20., vasárnap

Goodbye, Isohunt ... és kösz a halakat.

Nem, nem az én témaköröm.

Igen, tudom, hogy ezt más már vagy megírta, vagy meg fogja... de az ISOHUNT bezárása egyrészt rossz jel, másrész szinte "családtagot" veszítettem el.

Lehet elvi vitát kezdeni arról, hogy egy torrent-oldal létezése mennyire jogszerű vagy mennyire nem, mennyire káros vagy mennyire nem ... én csak arról tudok írni, amit én láttam, hallottam, tapasztaltam.

Az isohunt az egyik legnagyobb kereső volt, a google szerint az összes általa indexelt oldal közül a 426. Egy egyetemi projectből lett az egyik legnagyobb, legmegbízhatóbb, leghasználhatóbb kereső. De több is volt ennél. Egy olyan multi-kulturális platform, ahol nemtől, kortól, vallástól vagy lakóhelytől függetlenül lehetett megbeszélni ezer különböző dolgot a többiekkel, problémákra megoldásokat találni, és olyan -- rég elfelejtett, meg-nem-található dolgokra akadni, amik egész egyszerűen kereskedelmi forgalomban már hosszú évek óta nem elérhetőek.

Jogsértések ? Bizonyára. De ha csak a filmekre, sorozatokra gondolunk: számtalan olyan esetről tudok, amikor egy letöltött és megnézett pilot epizód, vagy egy rég nem talált együttes egyetlen száma késztetett arra valakit, hogy megvegyen egy-egy albumot, megrendeljen egy dvd kiadást.

Jogdíj ? Hm ... ha csak az itthoni szabályokat nézzük: minden üres adathordozó tartalmaz elég magas "hozzájárulást" mint szerzői jog, mert azt feltételezik, mindenki lop mindent. Én ezt személy szerint kikérem magamnak és igazságtalannak tartom. Én rengeteg saját készítésű fotót tárolok lemezeken, ez lassan már 3-4 terrabájtra rúg. (ez kb. 930-950db dvd-nek felel meg) ... Ezek után a lemezek után nekem miért kell jogdíjat fizetnem másoknak ... ? Miért van az, hogy alapból azt feltételezik, minden egyes lemez illegális célokat szolgál ?

Úgy gondolom, mindennek több oldala is van... de hogy 600 millió dollárt követelni egy keresőmotortól úgy gondolom kissé irreális ...

Mindenesetre: én megköszönöm Gary Fung-nak, hogy 10 évet megélt az oldala: ez az internetet figyelembe véve nagyon komoly kor.

Ja igen ... és kösz a halakat.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése